دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
30 دی 1402 - 16:58

موشک های آمریکایی ؛ استقامت یمنی

آمریکا درباره یمن، مرتکب همان اشتباهی شد که رژیم صهیونیستی در غزه مرتکب شد.
کد خبر : 15917

پایگاه رهنما:

آمریکا و انگلیس چندی پیش با موشک‌های تام هاوک و جت‌های جنگنده، به ۶۰ هدف در ۱۶ نقطه یمن در چهار استان الحدیده، تعز، ذمار و صنعا حمله کردند. نیروی هوایی ارتش آمریکا گفته که در این حملات، ۱۰۰ موشک هدایت‌شونده از هوا و دریا پرتاب شده و شبکه المسیره یمن نیز تأیید کرده که هدف حملات مشترک آمریکا و انگلیس، پایگاه هوایی الدیلمی در شمال صنعا، حومه فرودگاه الحدیده، مناطقی در منطقه زبید، پایگاه کهلان در شرق شهر صعده، فرودگاه عبس، فرودگاه تعز و اردوگاه تیپ ۲۲ در منطقه التعزیه بوده است.  علاوه بر حمله سحرگاه جمعه، بار دیگر ائتلاف شوم انگلیس و آمریکا با حمله به منطقه « جبل جدع» واقع در استان الحدیده جنایت  سحرگاه خود را تکرار کرد.

استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزیلند، کره جنوبی و ژاپن با صدور بیانیه‌ای از حمله آمریکا-انگلیس حمایت کردند. عملیاتی که پنتاگون می‌گوید علیه مراکز لجستیکی، سامانه‌های دفاع هوایی و انبار‌های تسلیحاتی یمن انجام شده، است ولی منابع آمریکایی می‌گویند که دولت بایدن پیش از این حمله، یمنی‌ها را در جریان آن قرار داده بود. چیزی که به گفته یک مقام نظامی آمریکایی موجب شده انصارالله بخشی از تسلیحات و تجهیزات خود را به مکان‌های دیگری منتقل و پنهان کند. انصارالله شهید شدن پنج یمنی و زخمی شدن شش تن دیگر را تأیید و تأکید کرده که به حملات خود علیه کشتی‌های مرتبط به رژیم صهیونیستی در دریای سرخ ادامه خواهد داد. شورای عالی سیاسی یمن هم اعلام کرد که از این پس، «منافع آمریکا و انگلیس، اهداف مشروع هستند.»

رجز خوانی « بایدن» برای یمنی ها

حمله به یمن تنها ۲۴ ساعت بعد از قطعنامه ۲۷۲۲ شورای امنیت سازمان ملل انجام شد که در آن، حملات یمنی‌ها علیه کشتی‌ها در دریای سرخ محکوم شده است. این قطعنامه که به نظر می‌رسد پیش‌زمینه اقدام نظامی لندن-واشینگتن بوده است ، با ۱۱ رأی مثبت تصویب شد ولی چین، روسیه، الجزایر و موزامبیک به آن رأی ممتنع داده‌اند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته «این حملات در پاسخ مستقیم به حملات بی‌سابقه حوثی‌ها علیه کشتی‌های بین‌المللی در دریای سرخ است» و تأکید کرده که هدف از این حملات «نشان دادن» این بود که ایالات متحده و متحدانش حملات بی‌وقفه این گروه شبه‌نظامی در دریای سرخ را «تحمل نخواهند کرد». او گفته که در صورت لزوم، آمریکا برای انجام «اقدامات بیشتر» تردید نخواهد داشت. «ریشی سوناک» ، نخست‌وزیر انگلیس هم گفته که لندن «حملات هدفمندی علیه تأسیسات نظامی مورد استفاده حوثی‌ها در یمن انجام داد» و این حملات «ضروری، محدود و متناسب برای دفاع» بوده است. «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله یمن هم گفته که صنعا به هدف قرار دادن کشتی‌های رژیم صهیونیستی یا کشتی‌هایی که مقصد آن‌ها اراضی اشغالی فلسطین باشد، ادامه خواهد داد. به گفته عبدالسلام، بدون توجه به شرایط، موضع یمن در حمایت از غزه ثابت است و تغییری نخواهد کرد.

اشتباه راهبردی آمریکا در حمله به یمن

آمریکا درباره یمن، مرتکب همان اشتباهی شد که رژیم صهیونیستی در غزه مرتکب شد. تصوری که در غزه ابطال شد و توهّم بودن آن تصور به اثبات رسید، این بود که می توان از دور ایستاد و با شلیک بمب و موشک بر اساس نقشه های هوایی، کار حریف را یکسره کرد.

اسرائیل، پنج برابر قدرت انفجار اتمی هیروشیما، بمب بر سر مردم غزه ریخت؛ اما در حالی که جنگ ۱۰۰ روزه به پایان رسیده، کمترین اثری از تسلیم در غزه و احساس پیروزی در طرف صهیونیست دیده نمی شود.

روزنامه معروف یدیعوت آحارانوت اسرائیل  اذعان می کند:

«باید شکست را بپذیریم. حماس و یحیی سنوار، برای جشن پیروزی آماده می‌شوند. پس از سپری شدن ۱۰۰ روز از شکست و ناتوانی در غزه، باید وضعیت موجود را پذیرفت، هرچند برخی نخواهند اعتراف کنند.»

همچنین نشریه هیل، ارگان رسمی کنگره آمریکا معتقد است: «درک کامل ابعاد شکست اسرائیل در غزه دشوار است؛ زیرا عمیق و چند لایه است و برخی از پیامدهای آن ناشناخته است. حتی اگر اسرائیل به نسل‌کشی محکوم نشود، تل‌آویو و واشنگتن، باز هم در جنگ غزه شکست خورده‌اند.»

10 نکته در باره اقدام اخیر آمریکا در یمن:

  • صهیونیست ها با کشاندن جنگ به یمن، شاید خوشحال باشند که اندکی از توجهات جهانی به دوگانه نسل کشی- سرشکستگی اسرائیل در غزه کاسته شود.اما واقعیت این است که به میدان آمدن محورهای مقاومت در یمن و لبنان و عراق و ضربات راهبردی متناوبی که به اسرائیل و آمریکا تاکنون زده اند، نقطه اتکای بزرگ مقاومت غزه، برای ایستادگی شجاعانه و فراری دادن ارتش اسرائیل بود.
  • اسرائیل با جنایت بی سابقه خویش، موجب جوشش غیرت در رگ رزمندگان مقاومت در منطقه شد تا حاشیه امنیت اشغالگران صهیونیست و آمریکا در منطقه را زائل کنند. فروریختن دیوار روانی بازدارندگی برای اسرائیل و آمریکا، بزرگ تر از هر ضربه دیگر به آنهاست.
  • آمریکا،
  • نقطه زنی و موشک پرانی و بمباران مقاومت یمن، هیچ گرهی از گره افتادگی در راهبرد آمریکا نخواهد گشود، همچنان که در مقیاس های کوچک تر، گرهی را در ویتنام و افغانستان برای آنها باز نکرد.
  • آمریکا با مجموعه ای وارد جنگ شده که سر نترسی دارد و به شجاعت بالا حتی در جبهه مقاومت شناخته شده اند. یمنی ها سال ها منتظر فرصت مناسب برای پنجه انداختن رودر رو با آمریکا بوده اند
  •  
  • مدل حمله آمریکا و انگلستان به یمن براساس مدل حمله به عراق در سال 2003 میلادی بود که در آن حمله نیز این دو کشور بدون اخذ هیچ گونه مجوزی از شورای امنیت به عراق حمله کردند. در رابطه با حمله به یمن نیز مشابه همین اتفاق رخ داد، هرچند از نظر گستردگی و نوع حملات این حمله با حملات عراق متفاوت بود.
  • بهانه آمریکا و انگلیس برای حمله به یمن تهدید آبراه ها و تهدید امنیت دریایی بود!! این درحالی است که اقدامات یمنی ها در دریای سرخ فقط مختص به کشتی هایی است که به مقصد سرزمین های اشغالی حرکت می کنند و یمنی ها هیچ اقدامی علیه سایر کشتی ها درطول این مدت انجام ندادند.
  • ابعاد این حمله مطمئناً به دیگر سطوح منطقه ای نیز کشیده خواهد شد و این حمله دست یمنی ها را برای انجام اقدامات گسترده تر علاوه بر اقدامی مشابه آنچه علیه ناوآمریکایی انجام دادند، بازخواهدگذاشت.
  • - حملات آمریکا به یمن نباید به عنوان مساله اصلی در سطح رسانه ها و محافل تحلیلی قرار گیرد. زیرا این امر منجر به عدم پرداختن به موضوعات مهمی همچون جنگ غزه خواهد شد و عدم تمرکز بر این حوزه به منزله وقوع هرنوع اقدام رژیم صهیونیستی علیه این باریکه و مردم آن خواهد بود.

ارسال نظرات